ROAD TRIP USA 2017

11.10.2017

Keď sme na jar v roku 2000 po strávenej zimnej sezóne v Colorade / Vail čakali na let domov využili sme 10 dní na cestu za teplom na západné pobrežie USA. Bez bedekeru, bez navigácie len s mapou a zastávakami v turistických centrách. Slobodní, mladí ľudia potrebovali len pár dolárov a auto, v ktorom sa dajú sklopiť sedačky.. Išli sme intuitívne a každé ráno sme sa rozhodli aký bude náš ďalší cieľ. Už vtedy nás príroda uchvátila a v kútiku duše sme si želali aby sme sem niekedy vrátili.

Po 17-tich rokoch keď nás klasické rezortové dovolenky s ďetmi už prestali napĺňať sme oživili náš dávny sen. Rozhodli sme sa lepšie spoznať západ USA a ukázať ďeťom miesta, ktoré sme precestovali keď oni boli len v plánoch. Teraz má Adam 16 a Adelka 10 rokov.

Nemám vo zvyku všetko dokonale naplánovať a tak aj plán našej cesty bol 50:50 plán vs. improvizácia. ESTA formulár, letenky cez odporúčanú cestovku cca 5 mesiacov vopred a auto /7-miestny minivan/ napriek vyššej cene cez cestovku z overenej požičovne AVIS. Tu by sa asi dalo ušetriť ale radšej mať všetky poistenia ako potom riešiť problém ...

Rezervácie sme spravili na prvú nocv San Diegu, 2 noci kemp v Grand Canyon, dom v Moab/UTAH, v polovici cesty hotel v Las Vegas a v poslednom týždni nás na 2 noci prichýlili známi v San Franciscu a v Los Angeles. Ostatné ubytovanie sme nechali otvorené na improvizáciu keďže sme nemali 100% presný plán cesty na každý deň.

1. DEŇ 22. august - prílet +cesta Los Angeles - San Diego 130 míľ

Ráno 6:15 let Budapešť - Amsterdam /2hod/ Amsterdam - Los Angeles /11 hod/. Na obed sme v L.A. ale bez batožiny. Dávame leteckej spoločnosti len odhadom adresu na doručenie batožiny motel v San Diegu a budeme dúfať... Drsný imigračný úradník Rolando Rodrigez si nás premeriava a nakoniec usúdi, že Amerike neuškodíme. Požičanie auta prebehne hladko a rýchlo a presúvame sa ťažko a pomaly do San Diega kde máme plán na ďalší deň pozrieť aj známu ZOO. Večer v moteli SUPER 8th blízko ZOO bez potreby vybaľovania batožiny :)

2. DEŇ 23. august - 50 míľ v meste San Diego

Pôvodný plán návštevy ZOO odkladáme keďže sme ešte mierne "rozbití" z časového posunu a ideme si pozrieť polostrov Coronado, obrovské vojenské lode, dotknúť sa studeného Pacifiku, vyhľadať wifi na komunikáciu ohľadom batožiny a nakúpiť stan a ďalšie veci na kemping do WALMARTu. Prechádzka v parku Balboa, káva v StarBucks a fast food v IN&OUT. Batožina nedorazila tak sa rozhodujeme ostať ešte jednu noc v San Diegu aby nás "nenaháňala" ďalšie týždne. Noc v moteli BAY INN San Diego.

3. DEŇ 24. august -  San Diego - El Centro - Salton Sea - Parker 320 miľ

Mierne rezignovaní a bez vecí čakáme v moteli od rána až kým o 10-tej volajú z recepcie, že máme batožinu .. celkom úľava, že nemusíme pracne vybraté a zbalené veci kupovať v AMERIKE.. Čisté spodné prádlo, zubné kefky, nabíjačky .. hotové poklady :) Na poludnie s poriadnym meškaním vyrážame smer Grand Canyon kde máme rezervovaný kemp na 2 noci. Prepchaté San Diego za nami a pred nami prázdnejšie cesty a krajšia príroda. Aj keď je to púšť pôsobí prívetivejšie ako ruch veľkomesta. Cesta pozdĺž mexickej hranice do El Centro kde je zrazu 40 stupňov. Meníme kurz na sever popri Salton Sea a Čokoládových horách. Salton Sea poriadne páchne rybacinou a pri teplote nad 40 stupňov radšej rýchlo preč. Pred nami cca 4 hod. jazdy a už je poriadna tma. Na jedinej pumpe sa rozhodujeme zájsť do mestečka Parker a nabrať sily v moteli QUALITY INN.

4. DEŇ 25 august -  Parker - Hawasu City - Kingman - Grand Canyon 280 míľ

Budíček a raňajky o 5:00 a popri Colorado river cez Hawasu City, Kingman so známou ROUTE 66 sme na obed v Grand Canyon /South Rim/. Viditeľné zmeny po 17-tich rokoch ale poteší vstup zdarma /ani neviem prečo.. nejaký sviatok/. Ruksaky na chrbát a ideme aspoň časť South Kaibab Trailhead. Túra až na dno kaňonu je na celý deň takže sa v správnom čase otáčame. Výhľady sú úžasné a fotky ich priblížia len na 50%. Využijeme shuttle busy na ďalšie výhľadové miesta na východ od GC Village. Večer v kempe, chlapi v stane a dievčatá v aute /posledný krát a meníme 2-miestny stan za 4-miestny/.

5. DEŇ 26. august - Grand Canyon - Pege - Monument Valley - Mulley Point 330 míľ

Ráno vyrážame autom na západ po hrane kaňonu a s pár zastávkami s krásnymi výhľadmi smerujeme pozrieť Horseshoe Band s krátkou pauzou v mestečku Page. Kvôli času sme sa rozhodli vzdať sa návštevy Antelope Canyon aj keď nás tam dovedú náhodne stretnutí Slováci - hvezdári s "vodcom" z Banskej Bystrice. Pozrieme si v tropickej horúčave úchvatný Horseshoe Band a smerujeme do Monumet Valley. Samotná cesta je lemovaná krásnou prírodou a západ slnka v Monument Valley je úžasný a hlavne nepreľudnený. V šere sa zastavujeme na mieste kde Forest Gump prestal bežať a po nespevnenej ceste sa šplháme stovky výškových metrov na hranu kaňonu na Mulley Point. Tí čo majú otvorené oči a vidia útesy pár centimetrov pod nami ma nielen v duchu preklínajú.

6. DEŇ 27. august - Mulley Point - Moab -Arches - Moab 180 míľ

Úžasné ráno nad Monumet Valley nám vynahradí prebdenú noc. Východ slnka a krásne výhľady. Smerujeme do Utahu do známeho mestečka bikerov a vyznavačov iných adrenálinových aktivít. Samotná cesta je zážitok a okolitá príroda úchvatná. Poobede navštívime NP Arches a prejdeme sa v horúčave k Delicious Arch. Večer očista v luxusnom prenajatom dome v Moab kde bolo upratovanie drahšie ako prenájom :) Mesto žije aktivitami a všade sú horské biky a štvorkolky .. chcelo by to stráviť tu pár dní..

7. DEŇ 28. august - Moab - Canyonlands - Capitol Reef 230 míľ

Návšteva Canyonlands a krátka prechádzka k Mesa Arch. Presúvame sa cez vyprahnutú púšť smerom do NP Capitol Reef. V kempe Fruita nie je problmém s miestom a v krásnom prostredí rozkladáme stan. Ideme na 13 km výhliadkovú jazdu, na konci nechávame auto a turistikujeme na Capitol Gorge Trail. Krásne miesto bez ľudí. Večer aj nasledujúce ráno nám spoločnosť v kempe tvoria srnky a srnce. Možno menej známy NP ale o to krajší...

8. DEŇ 29.august - Capitol Reef - Bryce Canyon - Zion 250 míľ

Ráno máme smer ZION NP ale po ceste ešte navštívime Bryce Cynnyon NP. Dvojhodinová túra Navajo Trail do kaňonu a opäť úplne iný charakter prírody. Obed pri indiánskom vigvame a smer Zion. "Nadrzovku" nájdeme voľné miesto v kempe priamo pri visitor centre aj keď všade tabuľky FULL .. treba skúšať.

9. DEŇ 30.august - Zion - Las Vegas 180 míľ

Ráno sa delíme na chalpskú časť, ktorá smeruje na Angels Landing a dievčenskú na River Walk. Dobré rozhodnutie vzhľadom na strmé zrázy na Angels Landing . Park sa začína napĺňať a vtedy je čas odísť. Smer Las Vegas hotel Circus Circus. Mega-veľké a vonku mega-horúco. Večer prehliadka prvej časti strippu a unavení ignorujeme lákavé výherné automaty.

10. DEŇ 31. august - Las Vegas - Hoover Dam - Las Vegas 100 míľ

Dlhší spánok a návšteva obrovskej priehrady HOOVER DAM. Krátky shopping v Las Vegas a hotelový bazén kde sa Adelka vyblázni. Podvečer China Town a prechádzka po ďalšej časti hlavného Strippu.

11. DEŇ 1. september - Las Vegas - Detah Valley - Kernville 390 míľ

Opúšťame Las Vegas a mierime smer Death Valley opäť do prírody /konečne/. Napriek názvu sa je stále na čo pozerať. Zastavíme sa aj na najnižšom bode severnej ameriky 85 metrov pod úrovňou mora Basewater Basin kde je chladnejšie ako obvykle .. 46 stupňov. Krátka zastávka na pieskových dunách Mesquite Flat Sand Dunes a smerujeme do Kalifornie. Rozhodujeme sa spať v stane v divočine pri Isabele Lake neďaleko mestečka Kernville. Večer takmer sami a ráno okolo plno aút ale žiadni ľudia ... Doteraz sme to nepochopili... _

12. DEŇ 2. september - Kernville - Sequoia NP - Yosemity 330 míľ

Skoro ráno smer Sequoia NP. Na rozdiel od NP v Arizone a Utahu začína poriadna tlačenica a park je úplne plný. Serpentíny, zrázy a obrovské stromy. Sú úchvatné ! Vzdávame sa návštevy najväčšieho General Sherman Tree keďže by to pri tomto množstve ľudí trvalo niekoľko hodín. Obed na prenosnom variči v parku a smer Yosemmite NP. Plán nájsť kemp v Marippose alebo v okolí zlyháva keďže amíci majú sviatok aj v pondelok takže je všetko úplne plné. Po vyčerpaní všetkých možností "spíme/nespíme" všetci štyria v aute blízko vstupu do parku. Našiel som v kufri novú polohu "S", na ktorej sa deti stále bavia..

13. DEŇ 3. september - Yosemite NP - Tioga Road - Lee Winning 100 míľ

Výhodou je, že sme blízko parku a nemusíme čakať hodiny na vstup. Ideme pozrieť Lower Yosemite Falls kde si hlavne deti poskáču a popreliezajú kamene pod vodopádom a prevezieme sa do Happy Isles zrelaxovať. Adam sa cíti zle tak nesilíme a keďže nie je šanca na prespanie opúšťame Yosemity s nevyslovenou otázkou či to je ešte národný park alebo korzo pre tisíce ľudí... Po legendárnej ceste Tioga road sa v krásnej prírode presúvame k Mono Lake do mestečka Lee Winning. Nájdeme jediný voľný motel aj keď nie lacný..

14. DEŇ 4. september - Lee Winning - Lake Tahoe 120 míľ

Ráno odchádzame cez Sonora Pas na Lake Tahoe. Jazero vo výške 1800 m je jednou časťou v Nevade a druhou v Kalifornii o čom svedčí umiestnenie kasín len v polovici mesta South Lake Tahoe. Oblasť žije športom a je to tu trochu "európskejšie". Na vrcholoch kopcov sú zvyšky snehu zo zimnej sezóny. Nájdeme si kemp, operieme veci v miestnej práčovni a spravíme si prechádzku popri jazere.

15. DEŇ 5. september - Lake Tahoe - Sacramento - Pleasant Hill 200 míľ

Chladnejšie ráno v kempe a ideme sa zahriať na 4-miesty bicykel popri jazere. Pozrieme si záliv Emeral Bay a ostaneme sa okúpať na pláži Baldwin Bay. V tejto nadmorskej výške je skôr výnimkou, že sa dá kúpať. Poobede presun cez Sacramento do periférie San Francisca kde nás v Pleasant Hill prichýlia na dve noci kamaráti zo Slovenska - ďakujeme Majka a Valér :) Grilované kura, pivo a slovenčina padnú dobre...

16. DEŇ 6. september - Pleasant Hill - San francisco - Pleasant Hill 100 míľ

Ráno trošku program pre Adelku s exkurziou v továrni na výrobu cukríkov JELLY BELLY. Cez zápchy sa presunieme do San Francisca a prejdeme si známy PIER 39 aj s reštauráciou BUBBA GUMP. Popoludní objednaný výlet na ostrov Alcatraz a prehliadka bývalého väzenia kde si posedel aj Al Capone. Podvečer navštívime známu kľukatú uličku Lombard Street, naskakovacie električky, Ghirrardelli, Fishers Warf .... s morskými fast foodmi. Výživný deň a večer už len drink s hostiteľmi a spať.

17. DEŇ 7. september - Pleasant Hill - San Francisco - Sillicon Valley - Monterey 140 míľ

Ráno sa lúčime a odchádzame opäť do San Francisca. Pozrieme si Golden gate Bridge mierne ponorený do hmly a cez krásny výhľad z Twin Peaks smerujeme na juh cez Silicon Valley. Krátka zastávka v GOOGLE a smer Monterey. Večer na pláži pri západe slnka a noc moteli.

18. DEŇ 8. september - Monterey - Santa Barbara - Los Angeles 380 miľ

Ráno sa presúvame popri pobreží pacifiku a podarí sa nám zahliadnuť veľryby. Nečakaný ale o to krajší zážitok. Neďaleko pláž stvorená pre surfistov, ktorí to naplno využívajú. Presúvame sa ďalej od pobrežia smer Santa Barbara keďže cesta popri Pacifiku cez Big Sure je už vyše roka uzatvorená kvôli zosuvom pôdy. Krátka zastávka s kúpaním v Santa Barbara a večer prichádzame k nášmu hostiteľovi Andymu do severnej časti Los Angeles.

19. DEŇ 9. september - Los Angeles mesto 100 míľ

Ráno vyrážame do LA smer Griffit Observatory odkiaľ je krásny výhľad na mesto a známy nápis HOLLYWOOD. Smerujeme do mesta na chodník slávy a návštevu múzea voskových figurín. Drobná chyba s parkovaním a auto je preč ako aj trojciferná suma ... Kým to vybavíme a zaplatíme nič ďalšie nestíhame a ani nemáme chuť :(

20. DEŇ 10. september - Los Angeles - Santa Monica - mesto 100 míľ

Dopoludnia opäť smerujeme do centra LA a cez Beverly Hills na pláž Santa Monica. Príjemné kúpanie vo vlnách Pacifku s myšlienkami na zajtrajší návrat domov. Široké pieskové pláže a sem-tam pohodený bezdomovec.. Večer balíme veci a zajtra letíme domov

21. DEŇ 11.september - Los Angeles letisko 40 míľ

Dobalíme batožinu /z dvoch sa stali 3 a pol/, rozlúčime sa s Andym, u ktorého sme strávili posledné dni a zostáva len odovzdať auto a ide sa domov.

Pohodový let LAX - AMS - BUD a večer o 20:00 sme doma.

... 2 tašky, 4 osoby, 3 týždne, 4 štáty, 6,5 tisíc kilometrov a "milióny" zážitkov ....

© 2017 cestovateľský denník. Všetky práva vyhradené.